Sok helyen találkozhatunk azzal, hogy az antioxidánsok mennyire fontosak a szervezetünk számára. Az antioxidánsok (melynek jelentése oxidációgátló anyagok) megkötik és el is távolítják a testből a szabad gyököket. A szabad gyökök azok a nagyon „gonosz elemek”, melyek komoly betegségek kialakulásában játszanak közre. Ilyenek a szív- és érrendszeri, illetve a daganatos megbetegedések.

A nem megfelelő életmód, a helytelen táplálkozás, a dohányzás és a mozgásszegény életvitel, a stressz és egyéb kémiai reakciók hatására hatására kivédhetetlenül szabad gyökök termelődnek a testben.

Az antioxidánsok fő feladata tehát, hogy a szabad gyököket legyőzzék vagy semlegesítsék, ezzel  megállítva azt a láncreakciót, mely károsodást okoz a szervezetünkben.

A szervezetünk nem tud létezni nélkülük.

Szervezetünkben is képződnek ezek a molekulák, de segítenünk kell a szervezetünknek, és vinnünk be antioxidánsokat!

Az alábbiakban olyan zöldségeket, gyümölcsöket mutatok be, amik egész évben kaphatóak, és érdemes figyelni a fogyasztásukra, beépíteni az étrendünkbe!

A cékla

A cékla színe betacianinnek, a piros pigmenteknek köszönhető. A betacianin védelmet nyújt bizonyos rák fajták, a máj-, a vastagbél és a bőrrák ellen.  Emellett televan ásványi anyagokkal, sok vasat, kalciumot, magnéziumot tartalmaz. Savanyúság formájában fogyasztják a legtöbben, de kiváló grillezve, vagy salátába nyersen lereszelve, a frissen facsart céklalé pedig egyenesen kincset ér.

A szilva

A gyümölcs színét adó vöröseskék festékanyagok védenek a szív- és érrendszeri betegségektől, mivel elpusztítják a szabad gyököket. Sok más antioxidáns vegyületet is tartalmaz, valamint magas a C-vitamin tartalma is, ami szintén antioxidáns! Emellett fontos a vérképzésben, magas az A vitamin tartalma is, és köztudott, hogy az emésztésre is remek a hatása.

A narancs

A közkedvelt déligyümölcs magas C-vitamin-tartalma régóta ismert, az viszont talán kevésbé, hogy körülbelül kétszázféle antioxidáns vegyületet tartalmaz. Nagyon sok jótékonyhatása van a fogyasztásának, ezért ha minden nap eszünk egy-egy narancsot, vagy más citrusfélét, nagyon sokat teszünk az egészségünkért.

Görögdinnye

Már szinte egész évben kapható nálunk is a görögdinnye és különböző fajai. A görögdinnye rendkívül gazdag likopinban. Ez az antioxidáns hatású vegyület hatékony segítséget nyújt a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedésekkel szemben is.

Emellett számos más jótékony hatása is van a dinnyének, magas a C-vitamin és a folsav tartalma is!

A spenót

A spenótban már több, mint 13 féle lavonoid-vegyületet azonosítottak a spenótban, ezek antioxidánsok, melyek a rák ellen a legjobb harcosok, regeneráló hatású fitonutriensei lassítják a rákos sejtek burjánzását, míg a klorofill gátolja a kardiovaszkuláris betegségek kialakulását. A lutein és a karotin pedig csökkenti a sejtek elöregedését. Arról nem is beszélve, hogy nagyon magas a vastartalma.

A répa

A répa segíti az immunrendszert. Magas béta-karotin-szintje növeli a fehérvérsejtek aktivitását. A répa oldható élelmi rostszálai tisztítják a bélrendszert, csökkentve ezzel az emésztőszervi daganatok kialakulásának kockázatát. Érdekes, hogy általában azt javasoljuk, hogy nyersen együk a zöldségeket, a répát azonban érdemes megfőzni, ugyanis nagyon vastagok a sejtfalai, melyek a főzés során károsodnak, így könnyebben hozzáférhetővé válik a béta-karotin.

Csak arra tudok ismét mindenkit buzdítani, hogy fontos odafigyelni a megfelelő táplálkozásra, és néhány zöldség és gyümölcs tudatos bevitelével nagyon sokat tudunk tenni a szervezet jó működéséért.

A fenti zöldségek, gyümölcsök szinte egész évben kaphatóak, építsük be a napi étrendünkbe őket, frissen, vagy turmixként, levesként, szendvicsfeltétnek, salátának…. bárhogyan is fogyasztjuk, plusz egy lépést tettünk az egészségünkért!

Tetszett? Oszd meg!