Manapság, mikor az egész világ hihetetlen tempóra gyorsult, és egy napba sokszor nem is 24, inkább 48 órányi teendőt zsúfolunk, hajlamosak vagyunk az alvásra úgy gondolni, mint felesleges időpazarlásra, amikor az elme és a test leáll és semmi fontos dolog nem történik. Sokan emiatt minimális pihenést iktatnak be, pedig ezzel hatalmas hibát követnek el.

Olyanok is akadnak, sajnos nem kis számban, akiknek problémái vannak az alvással. A világon jelenleg is rengetegen küzdenek alvászavarral, ők nem tudnak kielégítő mennyiséget és minőséget aludni – ennek ellenére csak kevesen foglalkoznak ezzel a problémával.

Pedig az alvás nagyon is szükségszerű, hihetetlen fontos testnek és elmének egyaránt.

Létfontosságú a szerepe, hiszen ha az alvás nem megfelelő hosszúságú, vagy nem megfelelő minőségű, az komolyan befolyásolja fizikumunkat és szellemi teljesítőképességünket. Ilyenkor aztán fáradtak, ingerültek vagyunk, nehezen megy a koncentráció is.

Az alvás segít megszilárdítani az emlékeket. Napközben az agy töménytelen mennyiségű információt fogad be. Ezeket fel kell dolgozni és tárolni kell, ezek a feladatok alvás közben zajlanak. Ilyenkor az információk a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába kerülnek. Az egészséges alvás mindenkinek elengedhetetlen, mivel mindannyiunknak meg kell őriznie az információt.

A memória és a szellemi frissesség megőrzése mellett más okokból is igényli szervezetünk a hosszú és pihentető alvást.

Amikor alszunk, testünk pihen – energiát takarít meg és csökkenti a vérnyomást, a szívfrekvenciát, a légzést és a testhőmérsékletet. Növekszik az izom, regenerálódnak a szövetek, szintetizálódnak a hormonok.

Például köztudott tény, hogy akik folyamatosan keveset alszanak azoknál jóval magasabb a krónikus betegségek, például a stroke és a szívbetegségek kockázata.

A rendszertelenül vagy keveset alvóknál a megbetegedések is gyakoribbak, hisz az alvás a szervezet mechanizmusa a fertőzés megakadályozására. Ha nincs elég alvás, az immunrendszere gyengébb, így érzékenyebb a betegségekre. Háromszor gyakrabban beteg az, aki keveset alszik, mint az, aki eleget.

Egy jó alvónak jobb a kondíciója, gyorsabb, élesebbek a reflexei – és ezek a tulajdonságok nem csak a sportolóknak fontosak, a mindennapi életben is nélkülözhetetlenek.

Mindezeken kívül egy jó alvás csökkenti a stresszt, a szervezetben fellépő gyulladásokat, fokozza a koncentrációs képességet, szebbé teszi a bőrt és még az elhízás ellen is felveszi a harcot.

És hogy mennyi alvásra van szükségünk?

A felnőtteknek éjszakánként 7-9 órát kell aludniuk, az egyéveseknek nagyjából 11–14 órára van szükségük, 6 éves kortól 9-11 óra a szükséges, míg egy tini is jó, ha minimum 8 órát alszik.

Az alvás, épp úgy, mint a táplálkozás és a mozgás, fontos az egészségünk szempontjából. A legjobb, ha alvási szokásaink következetesek, elégségesek, mert a pihentető alvás mindannyiunk számára lehetővé teszi, hogy korunktól függetlenül minden nap lépést tudjunk tartani az élet kihívásaival.

 

Tetszett? Oszd meg!