Azt már nagyon jól tudjuk, hogy az egészséges életmód egyik alapfeltétele az elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű mozgás. A számunkra leginkább megfelelő mozgásforma megtalálása azonban nem könnyű feladat – sokan és sokszor meg is rekednek itt.

Bizonyított tény, hogy amennyiben a személyiségünk és az általunk választott mozgásfajta nincs összhangban egymással, akkor kevésbé leszünk motiváltak a mozgásban, akár rövid időn belül, magunkat okolva („nekem ez úgysem megy”) fel is hagyhatunk az új életmód kialakításával. Ám ennek korántsem kell így történnie!

Tegyük fel a kérdést: milyen funkciót töltsön be az életemben a mozgás? Nyugtasson meg? Segítsen levezetni a nap során felgyülemlett feszültséget? Vagy épp ellenkezőleg, pörgessen fel lelkileg és fizikailag? Netalán azt szeretném, hogy kiküszöbölje az ülőmunka okozta problémákat, felkészítsen a mindennapi, olykor egyszerűnek tűnő dolgokra, mint például egy nehezebb bevásárlószatyor?

Gondoltál már arra, hogy akár ezekben is segíthet a manapság oly divatossá vált funkcionális edzés?

A funkcionális edzés ugyanis arra hivatott, hogy az életünkben előforduló mozgásokra készítsen fel minket. Már az ókori görög olimpikonok edzései során is alkalmazták ezt a technikát, hiszen minden képességünkre kiterjedő mozgássorok gyakorlását jelenti.

Adott a kérdés: miért érdemes kipróbálnunk ezt az edzésmódszert?

  • Azért mert a teljes testünk izomzatát egyszerre, egy időben mozgatjuk át vele, ami által egy arányos és nagyon szép izomzatot kapunk majd. Ráadásul idő- és költséghatékony is!
  • Segít a sérülések elkerülésében, hiszen a begyakorolt mozdulatok miatt kevésbé tudunk rosszul mozdulni a mindennapjaink során – gondoljunk csak a már említett bevásárlószatyorra és a „megrántott derékra”!
  • Gyorsítja az anyagcserét, ezáltal sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudunk zsírt égetni, fogyni, izmot építeni, szálkásítani.

Mint azt láthatod, igazán komplex módon fejleszti a képességeket, ami azért fontos, mert életünk 3D-s mozgástartományában számos képességet használunk ösztönösen, sokszor helytelenül. Ide tartozik a koordináció, az egyensúly, az erő, az állóképesség, a mobilitás és a gyorsaság.

Hoztunk is pár példát ezekre a mindennapi életből:

  • A koordináció nem csupán a mozgáskoordináció szintjén segít minket, de ügyességünkért is felel, összehangolja a jobb és a bal agyféltekék működését. Támogatja a kreativitásunkat is.
  • Egyensúlyérzékünk számtalanszor véd meg minket a sérüléstől, balesettől – legyen az egy csúszós, vizes vagy jeges felület, imbolygó jármű, egyenletlen talaj.
  • Aki végzett már házimunkát, kerti munkát, vagy tudja, mit jelent egy költözés, az pontosan érezhette már az erőnk fontosságát. Ne becsüljük hát alá fejlesztésének fontosságát!
  • Nem vállalod be a kiadósabb túrákat, kirándulásokat gyalogosan vagy kerékpárral a barátaiddal, mondván, hogy úgysem bírnád? A rossz hír, hogy akkor van mit dolgozni az állóképességeden, a jó hír pedig, hogy nem is olyan bonyolult és elérhetetlen a jó állóképesség! Az egészséged szempontjából is nagyon fontos az általános fittség elérése és megtartása, hogy hatékonyabban és könnyedebben tudd élni és élvezni a mindennapjaidat. Ráadásul szíved egészsége érdekében is ajánlott a szív- és érrendszert épen tartani.
  • Nagyon nem mindegy, hogy egy véletlen, rossz mozdulat során kificamodik-e a bokánk, térdünk, vagy sem; hogy egy kisebb esés után gyorsan felpattanunk és tovább megyünk, vagy lesérülünk. Ez mind csak mobilitás kérdése. Ha testünk rugalmas, akkor rugalmasan fog reagálni a váratlan helyzetekre is, meghálálva a belefektetett munkát.
  • A gyorsaság nemcsak a döntéseink sebességében és hatékonyságában segít minket, de a reakcióidőnket is jelentősen csökkenti. Ha gyorsak leszünk és ruganyosak, sok kellemetlen helyzetet kerülhetünk el.

Ugye, hogy nem is áll olyan távol a mindennapi élettől a funkcionalitás? Általa egy jobb minőségű életet élhetünk, tökéletesen kiegészít akár más sportágakat is, növelve teljesítményünket, jelentősen lecsökkentve a sérülések kialakulásának kockázatát.

Szeretettel,
Kelly

Tetszett? Oszd meg!