Közeledik tél anyó, és vele együtt a fehér hótakaró, a kandalló sugárzó melegének és a korai esték időszaka.

A tél az alvás és a pihenés ideje. A munkánk meghozta eredményét, terméseit, most az elvonulásnak van itt az ideje. A téli időt az emberek a találkozásoknak szentelték, történeteket meséltek életükből, melyeket aztán továbbadtak generációról generációra, így a természetes bölcsesség forrásaivá váltak. Ez a tavasztól őszig tartó intenzív munka utáni megnyugvás időszaka, úgy, mint a múltban is, mikor az egész éves munka után, az utolsó aratást követően már csak a házimunkákkal foglalkoztak – tollfosztással, varrással, kötéssel, fonással, szövéssel.

Mi is ősszel szüreteltük a gyümölcsöt, zöldséget, magokat, dióféléket. A gyümölcsökből aszalt finomságokat készítettünk, a zöldségekből fűszerkeveréket. A megfelelő tárolókba pedig elhelyeztük a friss zöldséget és gyümölcsöt. Ebben az időszakban több időnk van az új receptek alkotására, és a töményebb ételek elkészítésére.

Látva a hótakarót az ablak mögött, a hideg érzése kerít minket hatalmába, a testünket pedig fel kell melegítenünk. Több magot és diófélét adunk az étrendünkhöz, melyek „melegítő” zsírokat tartalmaznak. Zsírok nélkül nem létezünk, a zsírszövet alkotja a hőszigetelést és a belső szervek védelmét, befedi az idegeket. A zsírok teszik lehetővé az A-, D-, E-, K-vitamin helyes felhasználását, és a legnagyobb energiaraktárak is egyben. A magok és a diófélék (de például az avokádó is) fontos telítetlen zsírsavakat tartalmaznak (legismertebbek az omega 3 és 6 zsírsavak).

Nagyon fontos a magok beáztatása fogyasztás előtt (kb. 12 órát, a legjobb egy egész éjszakát), vagy ki is csíráztathatjuk őket. Így aktivizáljuk bennük rejlő emésztőenzimeket. Segítségükkel a szervezetünk könnyebben feldolgozza ezeket az élelmiszereket, és több tápanyagot nyerhetünk egyszerre.

Kiváló élelmiszer a mandula, mely gazdag minden alapvető tápanyagban. A növényi eredetű táplálékok közül a mandula az egyik leggazdagabb fehérjeforrás. A mandula súlyának több mint a felét zsírok alkotják. Főleg mono-telítetlen (34 %) és poli-telítetlen (11%) zsírsavakból áll. Kevesebb szénhidrátot (10 %) tartalmaz, mint fehérjéket (25 %) vagy zsírokat (50 %). Kitűnő magnézium-forrás. Gazdag B1-, B6- és E-vitaminban. Az ajánlott napi E-vitamin szükségletet fedezi hat szem mandula fogyasztása.

Egyszerű mandulatej recept: A mandulát 12 órára vízbe áztatjuk. A vizet leöntjük róla, a mandulát alaposan megmossuk. Ha összeturmixoljuk a vízzel, kiváló mandulatejet kapunk.

A téli időszakban több fűszert is használunk. Például chilit, fekete borsot, gyömbért, kurkumát, fahéjat. A hagyományos kínai gyógyászat a fahéjat a meleg, sőt forró fajtához sorolja, pikáns és édes ízben. Jin energiájával jótékonyan hat a szívre, a lépre és a vesékre. Melegítő hatásának köszönhetően elűzi a szelet és a hideget, támogatja a vérkeringést, mérsékli a hasmenést és a hányást. A fahéjat ebben az időszakban szinte minden édes recepthez, vagy teához hozzáadhatjuk.

A téli időszak egyben az advent és a karácsonyi ünnepek ideje is. Még nyers ételekkel is alkothatunk kitűnő vacsorát Szentestére, pitével és karácsonyi süteményekkel. Csak emlékezzünk a szerénységre és az egyszerűségre az ételekben, és úgy együk a gyümölcsöt és a zöldséget, ahogy azt a természet elkészítette nekünk.

Szeretettel,
Kelly

Tetszett? Oszd meg!